A cékla és a céklalé

A cékla és így a céklalé is igazi superfood, noha senki sem nevezi annak. Pedig, amellett, hogy a rendkívül magas a nitrát-és vastartalma, káliumban magnéziumban és vitaminokban is gazdag. Ennek köszönhetően pedig számos pozitív élettani hatása van. Erről mind szó lesz a cikk későbbi bekezdéseiben, de először is nézzük meg, mi az a cékla. A cékláról mondák szólnak, legalábbis egy mindenképp. Eszerint Nagy Károly annyira bízott a cékla gyógyító erejében, hogy rendeletben tette közzé kötelező termesztését. Igaz vagy sem, a cékla így is igen figyelemreméltó zöldség. Már a babilóniaiak és a föníciaiak is nagy mennyiségben termesztették. A görögök Delphoiban céklával áldoztak Apollónak, míg a rómaiak lázcsillapításra használták a céklát. Az ősi rómaiak a céklalevet láz és székrekedés kezelésére fogyasztották, valamint afrodiziákumnak is tulajdonították. Magyarországon a XVII. században vált ismertté a cékla vörös változata. Tudtad, hogy nem csak vörös, de sárga és fehér cékla is létezik? Hazánkban a vörös céklával találkozunk a boltokban, de számos országban mindennapi a sárga cékla is.

A céklanap lényege a céklalé

A cékla számtalan hatása miatt sokan úgy vélik, hetente egyszer érdemes céklakúrát tartani. Ilyenkor minimum 3dl frissen préselt céklalé fogyasztása a javallott. A tömény céklalé nem tartozik a legízletesebb zöldséglevek közzé, de sárgarépalével vagy uborkalével hígítva ízletesebbé válik. Így fogyasztva kiváló májtisztító hatású. A cékla, főleg télen az egyik legfontosabb vitamin és ásványianyag-forrásunk, és jó hír, hogy már por alakban is elérhető a boltokban. Bár a céklát elsősorban saláta vagy savanyúság formájában fogyasztjuk, érdemes egy esélyt adni a céklalé változatának is. A zöldséglevet a szervezetünk gyorsabban és könnyebben tudja hasznosítani, így felér egy böjttel is. A cékla nagy mennyiségben tartalmaz jó vízkötő képességű pektint. Kiváló vérképző, és jól szabályozza a máj anyagcsere folyamatait. Egyes vizsgálatok szerint megakadályozza a daganatos sejtek szaporodását is. Ezt Dr. Ferenczi Sándor 1961-ben állatkísérletek során felfedezte fel. A közzétett tanulmány szerint a cékla vörös festékanyaga, a betain hatékonyan lép fel a rosszindulatú dagansejtekkel szemben.

A céklalé jó tulajdonságai

A cékla kiváló kálium-, kalcium-, vas-, szilícium- és magnéziumforrás, de tartalmaz rezet, cinket, mangánt, ként, jódot, kobaltot, krómot, nikkelt, B1-, B2-, B6- és C-vitamint, folsavat, niacint és biotint is. Ezen kívül tartalmaz folsavat is, ami pozitívan hat a hormonokra. A rengeteg kálium jót tesz a testnek, ezen belül is az izomzatnak, és akkor a leghatékonyabb, ha a levét fogyasztod. Éppen ezért a cékla a manapság népszerű smoothie-k gyakori alapanyaga. De, ahogy már szó volt róla, otthon is könnyedén készíthetünk céklalevet, vagy akár boltban is beszerezhetjük. Ha rendszeresen edzünk, akkor jó szolgálatot tehet, ha mindennap megiszunk egy pohárral, ugyanis javítja az állóképességet, mert ez a zöldség a szokásosnál magasabb nitráttartalommal rendelkezik., vagyis már mindössze egy grammnyi adagban is nagyjából 20-szor több található ezen anyagból, mint más zöldségekben.

Egyes vizsgálatok szerint a zöldségben található folsavnak köszönhetően a terhesség korai szakaszában számos fejlődési rendellenesség kialakulása is megelőzhető a céklalé rendszeres fogyasztásával. Ráadásul segíti a sebgyógyulást, és az izomszövet épülését is. De nem csak életünk korai szakaszában, hanem utolsó harmadában is a segítségünkre lehet. A céklalé az egyik potenciális gyógymód a demencia ellen. benne található nitrogén-monoxid ugyanis javítja a vér áramlását, ezáltal pedig segíti az agy működését. Száz gramm cékla már fedezi a napi ajánlott rostfogyasztás 10 százalékát.

Mindezeken felül a népi gyógyászatban a menstruációs zavarokra is ajánlják. Magas vastartalma révén segít a vérképzésre. A céklalé magasan a legtöbb vasat tartalmazza a zöldségek közül. Már k1-2 dl elősegíti a szívműködést. Magas káliumtartalma miatt ugyanis jótékony hatással van a szívre. A kálium szabályozza a szívmunkát, hiánya gyakran okoz szédülést, valamint szívritmuszavarokat. És persze érdemes a C-vitamin tartalmáról is szót ejteni. Ezt a vitamint talán nem kell senkinek bemutatni. Az immunrendszerünk egyik fő támogatója.

A túl sok céklalé fogyasztása káros lehet

Természetesen a jóból is megárt a sok. Ügyeljünk arra, hogy ne vigyük túlzásba a céklalé fogyasztását. Ez általában mindenre igaz, amit a szervezetünkbe beviszünk. A céklalé túl nagy mennyiségben és hígítás nélkül hasmenést okozhat. Bizonyos meglévő problémákra, mint a magas vérnyomás, vese-vagy epekő kizáró ok lehet a fogyasztására, ezért előtte konzultáljunk a háziorvosunkkal. A cékla valóságos vitaminbomba, kis mennyiség is fedezi a szükségleteinket. Ha belevágunk a rendszeres fogyasztásba, kis adagokban kezdjük és fokozatosan szoktassuk hozzá a szervezetünket. Erős íze miatt nem fogjuk bánni a fokozatosságot és a hígítást.