Mi az a greenbox?

Biztosan sokan hallottatok már az úgynevezett greenbox vagy/és blue box technikáról. Ha máshol nem, akkor az időjárásjelentéseknél biztosan találkoztatok vele. Sőt, a Csodák Palotájában a gyerekek ki is próbálhatják ezt a technikai manővert. De mire is jó ez? A fotós- és filmszakmában tevékenykedőknek nem fogok újat mondani azzal, ha azt mondom, a zöld és a kék szövet olyan semleges, homogén hátteret biztosít a felvételeknek, amely egységesen kijelölhető és átszerkeszthető. Néhány kattintással. És lássuk be, ezt hipersebességre kapcsolja az munkálatokat. A háttér egyenletes színe nagyon fontos szerepet játszik a megvalósításban. A feldolgozó vagy kép/videószerkesztő szoftver ennek segítségével tudja megkülönböztetni és kivágni az alanyt háttérből (ezt hívják kulcsolásnak vagy maszkolásnak).

A greenbox technikája

A greenbox fotózás alapja a bevilágított, zöld háttér, illetve a digitális feldolgozó rendszer (szoftver és a hardver). Sokáig lehetne vitatni, melyik a legjobb háttértechnológia, de az igazság az, hogy a felvételek minőségét ebben az esetben a képek elkészülésének pillanat határozza meg. Ha a világítás és a beállítás nem megfelelő, akkor nem lehet a hátteret egységesen kijelölni, vagy maradnak olyan pixelméretű sávok, amelyeket nem lehet egy-két kattintással eltüntetni. Ezekben az esetekben gyakorlatilag jobban járunk, ha újra nekilátok a fényképek elkészítésének, mintha digitális szerkesztéssel próbálnánk meg orvosolni a bajt. Tehát a homogén háttérszín kialakításában komoly szerepe van a jó minőségű fénytechnikának, illetve a háttér anyagának. Direkt erre a célra forgalmazott műanyag-szövet háttereket szokás alkalmazni, amelynek felületén egyenletesen eloszlik a fény. A fények beállítása szintén igényel némi gyakorlatot, így, ha kezdők vagyunk, érdemes olyan stúdiót bérelnünk, ahol a segítségünkre vannak a technikai részekhez. A célunk az, hogy a fény minél egységesebben oszoljon el és hogy a fényforrások az egymás által vetett árnyékokat is eltüntessék. Az árnyékos háttér nem homogén, így a munkát nehezíti. Általános rutin, hogy a háttér térben távolabb van az alanytól, így nem vetül rá árnyék, de ez nem minden esetben működik. Például egy egész alakos fényképezésnél gyakorlatilag kivitelezhetetlen, hacsak nincs egy több méret magas és széles, zöld terünk a háttérnek. A lábak kiváltképp problémás területek ilyenkor. Nehéz megbirkózni az általuk vetett árnyékokkal.

Amikor csak egy egyszerű, félalakos technikával dolgozunk, és nincs egy teljes greenbox a háttérben, hanem csak egy kisebb, zöld háttér, azt nem greenbox-nak, hanem green screen-nek nevezzük. Az elnevezés a felület kiterjedéseiből következik. A box, vagyis a doboz három kiterjedéssel rendelkezik, amíg a feszített vászon/screen csak kettővel. Magassággal és szélességgel.

Greenbox vagy green screen kell nekem?

Ha kisebb méretű tárgyakat, termékeket és ezen kívül portrékat szeretnénk készíteni, akkor elegendő a kisebb felületű screen, de amennyiben más nagyobb teret vagy megjelenítendő dolgokat és anyagokat szeretnénk, akkor már érdemesebb a greenboxban gondolkodni, amihez hozzáférhetünk például a G3 stúdiónál: https://www.g3studio.hu/greenbox-studio/. Már csak azért is járunk vele jobban, mert ha később mégis szükség lenne rá, akkor szívjuk majd a fogunkat a többletköltségek miatt. Visszafele pedig gond nélkül működik. Ha pedig mozgóképekkel foglalkozunk, akkor a válasz még egyértelműbb. Könnyebben kilehet igazodni a térviszonyok között. Igaz, a tér mérete meghatározott, de ha nem vagyunk nagy stúdiók, akkor elegendő számunkra az a pár négyzetméter is ahhoz, hogy igazán nagyot alkothassunk. Ha pedig még annyi szabad kapacitásunk sincs, akkor béreljünk az igényeinknek megfelelő stúdiót. A kereső számtalan erre alkalmas helyet fog felajánlani nekünk, csak ki kell választanunk a legszimpatikusabbat a sok közül. Mérlegeljünk aszerint, hol vannak a segítségünkre a technikai kérdésekben, különösen akkor, ha amatőrök vagyunk. A munkára szánt időnk korlátozott, ezért igencsak jól jön az a néhány tanács, amivel szolgálhatnak. Ne ott ismerkedjünk meg a fények beállításának alapjaival.

Greenbox vagy blue box?

A két kifejezés ugyanazt a technikát jelenti. A kettő közötti különbség mindössze a háttér színeiben rejlik. Ahogy a nevük is utal rá: a greenbox zöld, a blue box kék, homogén háttérre utal. Az emberi bőrtől legjobban a kék szín üt el, ezért eleinte ennek a használata volt a gyakoribb, azonban a ruházat miatt a zöld lett a praktikusabb. Sárgás árnyalatoknál, színeknél még ebben az esetben is problémás lehet az utómunka. Ezt általában különböző színhőmérsékletű lámpák bevetésével próbálják orvosolni, de ez nagyon sok rutint igényel, ahhoz, hogy a teljes munkafolyamat zökkenőmentes legyen. Így az alany és a háttér jobban elkülönül egymástól. Elvileg egyszerűbb eljárásokhoz elképzelhető fehér vagy a fekete háttér is, ez azonban csak nagyon irányított környezetben lehet megfelelő, így nem túl gyakori dolog.